Ahad, 22 Ogos 2010

Cara Memasukkan Video Youtube Ke Posting Blog

Pelajar-pelajar sudah mengenali YouTube kan?...

Pada kesempatan kali ini cikgu ingin menunjukkan bagaimana cara memasukkan Video YouTube ke postingan blog blogger, bukan Cara Download Video YouTube ..

Sebenarnya video youtube ke posting blog adalah sesuatu perkara yang senang, tapi kalau tidak tahu caranya dan tidak berusaha susahlah jadinya . Selain video youtube kita juga boleh memasukkan video yang ada di komputer/laptop kita ke posting blog.

Cara Memasukkan Video Youtube Ke Posting Blog Blogger

Langkah 1


Sila cari video youtube yang ingin anda masukkan ke posting di alamatnya iaitu www.youtube.com

Langkah 2

Sila klik tulisan Embed yang letaknya di sebelah kanan Video tersebut dan tunggu sampai kod html nya terlihat . Lihat Gambar Berikut.

Cara Memasukkan Video Youtube Ke Posting Blog

Langkah 3


Copy kod html yang sudah di sediakan oleh youtube tadi kemudian paste ke posting blog kamu, tetapi ingat paste nya di bahagian Edit HTML. jika kamu belum tahu di mana letak Edit HTML tersebut silahkan baca artikel atau mencari artikel di internet cara memasukkan kod html di posting blogger.

Langkah 4

Letakkan kod html video youtube tersebut di tempat yang anda inginkan, setelah itu sila terbitkan catatan posting tersebut.

Jika anda mengklik Menu Compose (yang bersebelahan dengan Edit HTML), maka video youtube tersebut akan terlihat seperti ini:

Cara Memasukkan Video Youtube Ke Posting Blog

Baik.. Selamat mencuba feature baru ini....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan